Etter en av mine beste treningsommere tar jeg nå straks fatt på høsttreningen.

Som fleste av dere vet var jeg 3 uker i Livigno i juni hvor jeg fikk lagt ned en solid mengde med langrennstrening. Det jeg tar med meg derfra er kvaliteten på hele oppholdet, alt fra forberedelser, gjennomføring og restitusjon.

IMG_1665

Etter ukene i Livigno var det fokus på å komme seg hjem, få litt overskudd og finne frem hoppskiene igjen.

Hoppstart:

Jeg hadde min første samling med laget 10 dager etter jeg var hjemme,  og offesiell start i hoppbakken. Kult å se gutta igjen, og samlingen var veldig bra. Hoppingen derimot bar preg av at jeg ikke har hatt noe hoppfokus tidligere i sommer. Jeg var innom noen gode hopp, men mye ujevn hopping ellers.

IMG_1291

IMG_1032

IMG_1106

Samlingen ble avsluttet med testrenn i K-90 og langrennet gikk fra  Ila-Skistua. Det ble et hardt renn, men jeg klarte å dra i land min første seier og toppet det hele med en ny personlig rekord på 28,38 min. For første gang i karrieren var jeg under 29 min

Begynte jeg å merke litt effekt av Livigno oppholdet?

Viking Tour:

Etter samlingen med laget, var det 2 uker med egentrening på planen. Jeg brukte den første uken på å være med i et fantastisk sykkelritt som heter Viking Tour. Rittet gikk over 7 dager, og hadde totalt 13050 høydemeter og var 808km langt. Det å være med på Viking Tour var noe jeg hadde planlagt for lenge siden, og det skulle vise seg å passe bra med tanke på at jeg hadde vært 3 uker i Livigno. Jeg fikk mange dager med god pushing og god utbytte, pluss at jeg kom meg noe overraskende på pallen 3 ganger. De dagene kroppen og sykkelbena responderte bra var det utrolig gøy å være med, men jeg hadde noen dager hvor kroppen ikke var helt på nett. Da kjente jeg hvor lite sykling jeg egentlig hadde prioritert.

IMAG0015

En stor opplevelse var det uansett, og det kan anbefales på det varmeste:)

Samling & Norges Cup:

Etter Viking Tour og siste uken av egentreningsperioden har det vært bra med trening, og ny samling med laget i Trondheim.

Har også hatt et par renn hvor vi har fått testet både hopp og langrennsform. Forrige helg møttes hele kombinert familien til kombinertskole og Norges Cup i Trondheim. Det var renn i Knyken og i Granaasen. Begge rennene bærer breg av at jeg har hoppet lite, og derfor klarer jeg ikke å slippe meg like mye løs under selve rennomg. I knyken hopper jeg en god del under pari og starter 1.28 bak lederen. Går et godt langrenn og blir tilslutt nr.3 bak Krog og Graabak.

IMG_1299

IMG_1654

IMG_1768

 

Dagen etter er vi i Granaasen. Jeg hever meg mange hakk i bakken, og gjør et OK skihopp. Langrennsdelen denne dagen går på bena, og pga mine akilles plager velger jeg å stå over selve løpet.  Jeg går i stedet mitt eget lille renn, en ny test fra Ila-Skistua.

Det blir en ny god gjennomkjøring hvor jeg pusher bra hele veien, og går inn til en ny personlig rekord. Denne gangen viser uret 28,32 Dette er en tid jeg er godt fornøyd med, spesielt med tanke på at jeg gikk alene hele veien.

Summer Grand Prix:

Årets SGP går uten meg på startstreken.

Det er flere grunner til at jeg velger å stå over:

  • Jeg har hoppet for lite, og derfor trenger jeg flere hopp og mer trygghet.
  • Jeg velger å prioriterer trening og familie, lade opp batteriene.
  • Jeg har akkurat kommet meg etter en liten sykdomsperiode, og det vil være dumt å presse kroppen gjennom 4 harde konkurranser akkurat nå.

 

Ønsker gutta lykke til, og jeg føler meg trygg på at de vil levere gode resultater hvis de fortsetter jobben som er gjort hittil.

Neste for meg nå blir KK samlingen på Lillehammer i midten av september.

Vi sees der da.

Magnus 🙂