Oberhof 04.10 – 14.10:

Oktober måned er over, og jeg har nettopp kommet hjem etter 27 dager på samling.

Det har vært en måned med veldig mye trening, fokus på arbeidsoppgaver og overgangen fra barmark til snø.

Jeg reiste til Oberhof og Tyskland 4 oktober. Der var laget på en 10 dagers samling. Det ble fokus på mye hopping, og en del langrenn.

Jeg sitter igjen med en litt blandet følelse av det oppholdet. Jeg hoppet ikke på det nivået jeg skulle ønske, og det ble en kamp etter hvert for å få til de gode hoppene. Jeg var innom noen hopp som var OK, men problemet var at jeg ikke klarte å finne en optimal sittestilling fra toppen av. Det ble litt for anspent og knytt utover mot hoppet. Jeg klarte ikke å slappe av! Det resulterte i lite energi fra take-off, og ikke de lengdene jeg ønsket.

På langrennsdelen er situasjonen litt annerledes, og kroppen responderte bra på treningen jeg la ned. Jeg har mye å gå på det når det gjelder det tekniske, og det handler om bevisstgjøring når jeg er ute på ski/rulleski.

GOPR3739_0000000000

IMAG1955 IMG_0184-20151013-194217314 GOPR3738_0000006256

Livigno 14.10 – 20.10:

Etter 10 dager i Oberhof var samlingen med laget over. Jeg valgte å reise videre til Italia og Livigno som ligger på 1860 moh. I Livigno ble det fokus på å akklimatisere seg til høyden og mye langrennsfokus.

Jeg valgte å reise rett til Italia og høyden, fordi at september måned ikke ble slik jeg ønsket. Jeg var gjennom 3 perioder med sykdom, og valgte derfor å ta affære med tanke på å få lagt ned en solid treningsjobb rett før sesongen starter. Jeg var 6 dager i Livigno før jeg kjørte til Val Senales. I Val Senales møtte jeg Håvard Klemetsen og resten av langrennslandslaget.

IMAG1977 GOPR3805_1445084587947_high_0000041925 IMAG1991

Val Senales 20.10 – 30.10:

Oppholdet i Italia var velykket og forholdene var helt magiske. Nykjørte løyper på breen hver dag, strålende sol og vindstille. Breen og løypene ligger på 3000moh.

IMAG2007 IMAG2013

DCIM100GOPROG0154000.

DCIM100GOPROG0154001.

DCIM100GOPROG0154002.

Grunnen til at jeg velger å ligge i høyden er mange. Høydetrening er for meg litt ukjent, og jeg er nysgjerrig på hvordan kroppen responderer etter en periode. Når jeg er i høyden blir ALT av forberedelser, gjennomføring og hvile gjort med 100% kvalitet. Er jeg litt sløv med pakken, blir jeg hardt straffet. All type trening sliter på kroppen, men når jeg er i høyden bruker kroppen ekstra lang tid på å restituere seg, og derfor er det viktig at jeg gjennomfører all type trening med best mulig kvalitet. Det at Håvard også prioriterer høydetrening gjør min arbeidshverdag en del enklere. Det er alltid positivt å ha med en jeg kjenner som jeg kan dele dagen, ideene og tankene med 🙂

 

GOPR4011_1445616772073_high_0000004321

Det å være med på langrenn sitt opplegg er unikt. Det veldig stor forskjell på ressurser og folk i apparatet. Her er det med en egen kokk som lager mat, flere fysio`r som tar behandling, smørere som smører skiene og drikkedunkene står på rad og rekke utenfor hotellet ferdig blandet. Det er med andre ord en litt annen hverdag jeg er vant til. Det er også veldig positivt å komme inn i et annet lag og se hvordan de jobber for å bli beste mulig!

IMAG2017

DCIM100GOPROG0184104.

Sesongstart 13.11 – 14.11:

Nå fremover blir det fokus på å fortsette jobben mot sesongstart, og prioritere mer hopping. Jeg reiser til Oslo mandag 9.11 for å forberede meg til sesongstart som starter med hopprenn i Midtstua fredag 13.11 Langrennet er på Beitostølen lørdag 14.11

Det er alltid spennende å starte sesongen, og jeg merker jeg er mer enn klar for å komme i gang! Blir gøy dette!

Magnus 🙂