Klar for min 14 World Cup sesong!

12071647_10206786840726334_450385169_n

Jobben er gjort, og nå venter jeg bare på den kalde fine tia 🙂

Det har vært en fin høst med mye trening og bra trøkk. Jeg har fått gjort det jeg skal av trening og forberedelser. Det er alltid spennende å se hvor jeg står i forhold til tidligere år, og andre konkurrenter. Det trenes hardt og bra på andre kanter også.

Har vært mye mer hjemme i år enn tidligere. De to siste sesongene har jeg vært i Val Senales for å fått litt snø under bena, og prioritert langrennsdelen. Det har vært fine samlinger, men i år har jeg prioritert å legge ned mye jobb rundt hoppdelen, og forhåpentligvis heve meg noen hakk. Det har vært fokus på power, bevegelighet og teknikk. Mange mange repetisjoner med inntak, og satsbevegelse. Det er en type trening og arbeid som ikke alltid svarer slik jeg ønsker og håper, og det kan være veldig frustrerende til tider. De siste øktene har jeg kommet meg opp på et nivå som begynner å ligne litt igjen 🙂 Flere gode repetisjoner gir mer trygghet og ro i treningen, og jeg gleder meg til å ta med meg feelingen ut i bakken.

Jeg har ikke bare trent hopping i høst:) Etter sesongen i fjor hadde jeg lyst til å prøve noe nytt på utholdenhetsbiten. Jeg hadde lyst til å trene mer hardt i perioder, det er noe jeg alltid har respondert bra på. Jeg bestemte meg for å gjennomføre hardbolk perioder. Jeg har kjørt 3 stk i oppkjøringen. En i april, en i mai og en i slutten av juli.

Jeg legger opp treningen og øktene slik at jeg har en periode på mellom 10 og 14 dager, også kjører jeg hardøkter som inneholder mye fart og pushing på hjertet. Kan være 4x5min, 5x4min 4x4min, 5x5min, 6x5min eller kombinasjon. Jeg prøver å holde meg innenfor en dratid på 30min.

Jeg ble ferdig med en slik bolk tirsdag 8 nov. På de dagene gjennomførte jeg 11 økter, med en aktiv hviledag. Jeg gjennomførte 58 drag, og hadde en dra tid på 4t og 36 min på I3 – høy I4. Hver økt med oppvarming, dratid og nedgåing prøver jeg å holde til rundt 1 time. Jeg går meg alltid inn i økta med et kontroll drag for å se hvordan kroppen er. Det er viktig i forhold til å se om kroppen fortsatt har noe å gi, og at jeg skal komme meg gjennom økta med høy og god kvalitet.

MOV_0447_000004

Oppsett av hardbolken ser du lengre ned på siden.

Jeg sitter igjen med en sliten kropp (naturligvis) men planen er at jeg skal gå styggfort når jeg kommer meg på ski, og ikke minst i NM/World Cup start i Kuusamo.

 

Lite sammendrag fra hardbolken min:

Lørdag

  • Intervall bena 5x4min

Søndag

  • Intervall RS 4x5min (glatt asfalt)
  • Intervall RS 5x4min

Mandag

  • Intervall RS 5x5min (mølla)
  • Basis (hoppfokus) + bev økt 1 t

Tirsdag

  • Aktiv hviledag Teknikk hopp + lett power bena
  • Restitusjon + bev 1 t

Onsdag

  • Teknikk hopp
  • Intervall RS 6x5min (mølla)
  • Restitusjon + bev 1t

Torsdag

  • Intervall RS 5x5min (mølla, hurtighet)
  • Basistrening + bev 1.30 t

Fredag

  • Intervall RS 6x5min (mølla, regi OLT)
  • Restitusjon 30min

Lørdag

  • Intervall RS 6x5min (mølla)
  • Løpetur 1 time + bev 30min

Søndag

  • Skitur 1t
  • Intervall bena 4x4min

Mandag

  • Intervall RS 6x5min (mølla, hurtighet)
  • Teknikk hopp

Tirsdag

  • Intervall RS 6x5min (mølla, hurtighet)
  • Sliten

Onsdag

  • Fridag 🙂

 

Totalt:

11 hardøkter på 10 dager.

58 drag. Alltid i motbakke 🙂

4t 36min dratid på I3 – høy I4

Nå er gjelder det å lappe sammen kroppen, få massevis med overskudd og bare glede seg til å spenne på seg begge skiene 🙂

10561098_2009247312634151_2049227340_n